Redegør for hvad der taler for og i mod forestillingen om EU som en kommende stormagt i international politik
Uploades kl. 10.25
Gruppe 8 præsenterer kl. 10.30
Gruppe 5 Sandra, Reem & Tea Imod: Der er adskillige ting der taler imod at EU er en kommende stormagt i international politik. EU er ikke en suveræn stat. Medlemslandene har afgivet en væsentlig del af deres suverænitet, men EU kan ikke optræde som en samlet aktør. EU’s udenrigspolitiske sammenhængskraft er dermed svagere end den er hos stormagterne, og militæret er ikke lige så godt.
For: På papiret er EU en af de magtfulde stater, da de har økonomiske fordele i forhold til indbyggertal. EU’s BNP er større end USA’s Handelsmæssigt er EU suverænt angående eksport og import. Det vil sige de andre medlemslande ikke kan blande sig.
EU kan måle sig med de magtfulde stater da EU's samlede BNP er større end USA’s de overgås kun af de mere økonomisk tilbagestående stater såsom Kina og Indien, og handelsmæssigt er EU suverænt - ingen stater kan måle sig med dem hvad angår importens og eksportens størrelse. Samfundsmodel med demokrati, menneskerettigheder og udbyggede velfærdsstater giver EU en betydelig blød magt, der under de seneste års økonomiske krise er blevet svækket. Men EU kan ikke uden videre sammenlignes med de andre store magtcentre i verden. Og det skyldes at EU ikke på samme måde som de andre har mulighed for at optræde som en samlet aktør på det internationale. EU er magtfuld, hvor medlemsstaterne har afgivet en væsentlig del af deres suverænitet. Men på det udenrigspolitiske område er suveræniteten stort set intakt, og der er ikke tegn på at der her vil ske væsentlige ændringer i overskuelig fremtid. Især de store lande er ikke parate til at lade deres udenrigspolitik underlægge flertalsbeslutninger truffet i EU eller overlade varetagelsen af centrale interesser til en EU udenrigsminister. Dette ses også med den splittelse der er i EU såsom Brexit.
Fordele EU er en af de mest magtfulde stater og har en større BNP end USA´s. Handelsmæssigt er EU suverænt - ingen lande kan måle sig med EU-områdets import og eksport. Ulemper De kan ikke blive en rigtig stormagt, fordi EU har en ringe militær evne. EU har ikke samme mulighed for at optræde som en samlet aktør på den internationale scene, som de andre stormagter.
Gruppe 6 For: EU kan ikke sammenlignes med de andre magtcentre, da der ikke er nogle lande der kan måles med EU’s BNP og de er suveræne handelsmæssigt. De har ikke samme mulighed for at optræde som samlet aktør på den internationale scene. De gamle kolonier øger Europas muligheder i andre verdensdele. Import og Eksport er i top. EU som stormagt kan blive til en virkelighed ved samarbejde mellem de Europæiske stater der er udviklet inden for EU. Imod: Eventuelle bevægelser er yderst begrænsede. EU bliver som organisation mere og mere splittet, og det bliver svære at samarbejde. EU er en magtfuld organisation – men der vil ikke ske en ændring i suveræniteten. EU’s udenrigspolitik er Svagere end de andre stormagters og deres egen militære kapacitet er beskeden. EU har derfor ikke nok ”muskler” til at præstere med de andre lande.
Gruppe 5 Sandra, Reem & Tea
SvarSletImod:
Der er adskillige ting der taler imod at EU er en kommende stormagt i international politik. EU er ikke en suveræn stat. Medlemslandene har afgivet en væsentlig del af deres suverænitet, men EU kan ikke optræde som en samlet aktør. EU’s udenrigspolitiske sammenhængskraft er dermed svagere end den er hos stormagterne, og militæret er ikke lige så godt.
For:
På papiret er EU en af de magtfulde stater, da de har økonomiske fordele i forhold til indbyggertal.
EU’s BNP er større end USA’s
Handelsmæssigt er EU suverænt angående eksport og import. Det vil sige de andre medlemslande ikke kan blande sig.
EU kan måle sig med de magtfulde stater da EU's samlede BNP er større end USA’s de overgås kun af de mere økonomisk tilbagestående stater såsom Kina og Indien, og handelsmæssigt er EU suverænt - ingen stater kan måle sig med dem hvad angår importens og eksportens størrelse. Samfundsmodel med demokrati, menneskerettigheder og udbyggede velfærdsstater giver EU en betydelig blød magt, der under de seneste års økonomiske krise er blevet svækket. Men EU kan ikke uden videre sammenlignes med de andre store magtcentre i verden. Og det skyldes at EU ikke på samme måde som de andre har mulighed for at optræde som en samlet aktør på det internationale. EU er magtfuld, hvor medlemsstaterne har afgivet en væsentlig del af deres suverænitet. Men på det udenrigspolitiske område er suveræniteten stort set intakt, og der er ikke tegn på at der her vil ske væsentlige ændringer i overskuelig fremtid. Især de store lande er ikke parate til at lade deres udenrigspolitik underlægge flertalsbeslutninger truffet i EU eller overlade varetagelsen af centrale interesser til en EU udenrigsminister. Dette ses også med den splittelse der er i EU såsom Brexit.
SvarSletGruppe 7
SvarSletFordele
EU er en af de mest magtfulde stater og har en større BNP end USA´s.
Handelsmæssigt er EU suverænt - ingen lande kan måle sig med EU-områdets import og eksport.
Ulemper
De kan ikke blive en rigtig stormagt, fordi EU har en ringe militær evne.
EU har ikke samme mulighed for at optræde som en samlet aktør på den internationale scene, som de andre stormagter.
Gruppe 6
SvarSletFor: EU kan ikke sammenlignes med de andre magtcentre, da der ikke er nogle lande der kan måles med EU’s BNP og de er suveræne handelsmæssigt. De har ikke samme mulighed for at optræde som samlet aktør på den internationale scene. De gamle kolonier øger Europas muligheder i andre verdensdele. Import og Eksport er i top. EU som stormagt kan blive til en virkelighed ved samarbejde mellem de Europæiske stater der er udviklet inden for EU.
Imod: Eventuelle bevægelser er yderst begrænsede. EU bliver som organisation mere og mere splittet,
og det bliver svære at samarbejde. EU er en magtfuld organisation – men der vil ikke ske en ændring i suveræniteten. EU’s udenrigspolitik er Svagere end de andre stormagters og deres egen militære kapacitet er beskeden. EU har derfor ikke nok ”muskler” til at præstere med de andre lande.